Защо г-жо Планк? Warum Frau Botschafterin?

Мнения и коментари

Петър Стефанов, Буревестник

През последните дни страната ни е арена на протестни прояви срещу правосъдната система и в защита на върховенството на закона. За всички е ясно, че присъствието на ръководител на задгранично дипломатическо представителство на страна членка на НАТО и ЕС на разрешен антиправителствен протест в столицата на държава членка на НАТО и ЕС далеч надвишава формулировката „придобиване на лични впечатления от различни протести“. Несъмнено посолството на Федерална Република Германия в София, представено на протеста срещу правосъдната система в България чрез своя посланик Ирене Мария Планк, иска да подскаже нещо на властите в София с появата си в „окото на бурята“.

Ако предположим, че посланик Планк е имала забележки относно върховенството на закона и нивото на правосъдие в страната ни, тя вероятно е щяла да ги отрази по надлежния ред в докладите си до Берлин, а нейната позиция със сигурност щеше да намери отражение в становище на Германия относно присъединяването на България към Шенгенското пространство и еврозоната. Това е нормалният дипломатически ред, който следват всички дипломатически мисии по света. Дали обаче зад внезапния протестърски порив на г-жа посланичката няма нещо друго?

Кратка проверка на публичната дейност на г-жа Планк през последните две години отчетливо показва две неща – вагони и ракети

И двете покупки за сметка на България – едната финализирана, другата – тъкмо инициирана. Нека се спрем на приключилата наскоро сделка с печално известните „76 модернизирани 40-годишни немски вагони за БДЖ“, които страната ни закупи в началото на 2024 г. за скромната сума от около 30 млн. лева. Госпожа посланичката направи пътека в Министерството на транспорта и съобщенията, докато всичко това се случи. Последваха снимки, пътувания в същите тези иначе много добри за България 40-годишни вагони.

Браво, sehr gut, fantastisch! Това е работата на добрия посланик на Германия: да продаде стари вагони, модернизирани, на добрия си партньор и съюзник България. Разбира се в името на добруването на двата народа. Никога и никой не бива да си мисли за проценти и комисионни.

Но още с пристигането на вагоните в България се установи, че немските партньори малко са пропуснали да споменат, че точно тези вагони имат хронични проблеми с климатиците, но само през лятото. Това е разбираемо, защото в Германия проблемите се появяват много рядко. Жегата там е много по-малка, а българите пък са свикнали и без климатици. Посланик Планк разбира се отново става чест гост в Министерството на транспорта и съобщенията, за да не излезе, че „Deutsche Bahn“ и посолството на Германия са спестили истината, самата истина и цялата истина на верния си съюзник България. Даже великодушно уреждат немски техници да посетят през септември 2024 г. страната ни, срещу много добро заплащане от българската страна, за да погледнат какво се случва с „прекрасните, модернизирани и климатизирани вагони“. Въпреки себераздаването на немските техници – съществена промяна няма.

Климатиците през лятото не работят, това вече го знае всяко дете.

Scheisse!

Българите нещо са се разнежили от този ЕС. През лятото искат климатици във влака, все едно не знаем какво е в съветските вагони! Г-жа Планк иска отново и отново да прави добрини на своите прекрасни домакини в София, тъй като в депата за изведена от експлоатация техника в Германия има още много от тези „модернизирани 40-годишни“ вагони. Продължава да сондира варианти за втора сделка като тази от 2024 г. и с новия министър. За последно това се случва на 08.07.2025 г., когато е поредната визита на посланичката, и все още неосъзната „протестърка“, в Министерството на транспорта и съобщенията на България. За жалост на нейно превъзходителство, настоящият министър Караджов предпочита първо да реши проблемите с климатиците на вече закупените вагони, преди да се впусне в нова авантюра с „Deutsche Bahn“.

Скоро след това му решение, разбира се съвсем случайно, немските железници започват да комуникират все по-трудно с българските си колеги от БДЖ за решаване на проблемите с климатичните инсталации. Поставят се условия за изпращане на специалисти за решаване на проблемите с „модернизираните“ немски вагони, след заплащане на десетки хиляди евро.

И тук идва логичният завършек, на този етап, с „придобиването от посланик Планк на лични впечатления от протеста срещу правосъдната система“. Да не се окаже, че тази правосъдна система прояви интерес към закупените „модернизирани, чисти, удобни и климатизирани“ вагони и всички, участвали в насочената към добруването на българския и немския народи сделка. Може пък в района на Съдебната палата да се намери бъдещ подходящ събеседник за едно приятно пътуване в БДЖ, с когото да се повтори отличната, поне за някого, сделка с вагони втора употреба.

Посланик Планк, когато не следи протестите в България и когато климатикът във влака работи както трябва

Апропо, тъй като споменахме за инициирана сделка с ракети, не е лошо министърът на отбраната да внимава какво ще получи. Да не се окаже, че новите ракети са без двигатели или имат нужда от скъпа доработка.

Още от Мнения и коментари